Bakker Boer

17 juli 2017 |

De bakkerij van Bakker Boer in Goes wordt steeds groter. Dat vraagt om meer machines en toenemende techniek. Daarom is Sjako Boer blij met zijn goede samenwerking met Beko Techniek. “Er wordt wel gemopperd door bakkers over de kosten die service en onderhoud met zich meebrengen. Maar alles moet wel iedere dag doordraaien. Beko helpt je om je bedrijf aan de gang te houden.”

door Linda van ’t Land 

“Tussen servet en tafellaken in”, noemt Sjako Boer zijn bedrijf in het Zeeuwse Goes. “We maken steeds grotere charges in onze bakkerij, maar je moet wel goed zorgen dat je daarvoor ook de afzet hebt. Dat vraagt om constante alertheid.” In april 2015 heeft hij de productie voor zijn huidige zes winkels in Heinkenszand, Kloetinge, Goes, Goes-Noord, Kapelle en Middelburg verplaatst van Kloetinge naar Goes. Aan de Columbusweg op industrieterrein De Poel II liet hij een splinternieuwe bakkerij bouwen van 1.200 vierkante meter: vijfmaal zo groot als de oude bakkerij in Kloetinge. “Na zeven maanden bouwen zijn we uiteindelijk in één weekend verhuisd, mede met hulp van Beko Techniek. We hebben alles opgepakt en in Goes geïnstalleerd, terwijl in Kloetinge de productie gewoon doorging.”

Zijn nieuwe bakkerij levert de Zeeuwse bakker niet alleen ruimte, maar ook veel meer efficiëntie op. “In een kleine bakkerij moet je iedere dag vreselijk goed nadenken over je voorraad. Wat kun je kwijt in de vriezers, hoeveel grondstoffen heb je daarvoor nodig, hoeveel broodkarren kun je kwijt? Omdat we in de nieuwe bakkerij veel meer ruimte en betere werkomstandigheden hebben, kost dat proces aanzienlijk minder tijd en energie. Ik wilde bovendien aan alle moderne eisen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid voldoen. Dat krijg je in een bestaand, verouderd pand waarin alles uit zijn jasje groeit bijna niet meer voor elkaar. De oude broodbakkerij was ook tochtig. Hier kunnen we het klimaat perfect beheersen.”

Automatisering
Twee jaar later zijn de bakkers en de bakkerij volledig op elkaar ingespeeld en is er ruimte ontstaan voor productontwikkeling. “We ontwikkelen op ambachtelijke wijze nieuwe producten, die we testen bij onze klanten. Als ze goed aanslaan, houden we ze in het assortiment en breiden de productie ervan uit. Omdat we graag zoveel mogelijk zelf maken, zoeken we naar manieren om dat zo efficiënt mogelijk te doen. We vergroten onze charges en zoeken naar machines die ons hierbij kunnen helpen.” Als voorbeeld noemt hij zijn petit pains. “Nu de productie ervan goed loopt in onze bakkerij, zoeken we er een rol of machine bij die grotere deegstukken aan kan.” 

Beko Techniek is hierbij voor Sjako Boer een belangrijke partner. Het bedrijf leverde Bakker Boer onder andere een kleinbroodstraat, bollenkasten, rijskasten, kneders, verdeelmachines en broodsnijmachines en zorgt nu op contractbasis voor service, reparaties en onderhoud. “Beko betekent voor mij en mijn bedrijf veel meer dan de levering van grondstoffen alleen. Ook op het gebied van automatisering en techniek beschouw ik Beko echt als partner. Als ambachtelijke bakker kun je niet alles zelf, je moét de samenwerking zoeken. Beko is een betrouwbare sparringpartner met hetzelfde serviceniveau dat ik ook nastreef.” 

Hij roemt bovendien de kennis van de monteurs van Beko. “In de afgelopen jaren is het steeds moeilijker gebleken om zelf technisch geschoolde medewerkers te vinden of de juiste monteurs aan huis te krijgen. De monteurs van Beko weten precies waarover het gaat en kennen alle machines in de bakkerij. Het zijn branche-specifieke machines, die ook om specifieke kennis vragen. De monteurs van Beko hebben die kennis in huis. Dat werkt ideaal.” 

Ledenraad
Als lid van de ledenraad van Beko erkent Sjako het belang van de organisatie steeds meer. “De coöperatiestructuur van Beko is uniek. Beko is echt van de bakker: je hebt er een stem. Natuurlijk doen ze niet alles wat je zegt, maar er wordt wel naar je geluisterd. En vergeet niet: als het Beko goed gaat, gaat het de bakkers ook goed. Het belang daarvan wordt in mijn ogen nog weleens onderschat. We moeten daar met elkaar ons voordeel uit halen. Beko Techniek krijgt bijvoorbeeld een inkoopvoordeel voor elkaar bij leveranciers. Daarvan profiteer je als bakker óók.”

Chocolade
Ook Mariska Boer, de vrouw van Sjako, treedt regelmatig op als ambassadeur van Beko. Zij omarmt het totaalconcept Chocolade Compleet, waarin Beko als partner fungeert, en maakt tegenwoordig in het tot chocoladeatelier omgebouwde kantoorpand bij de oude bakkerij in Kloetinge, waar ook nog het nat gebak wordt geproduceerd, heel veel chocolade zelf. “De vraag naar onze chocoladeproducten stijgt snel”, aldus Sjako. “Naast onze eigen winkels beleveren wij nu ook verzorgingshuizen en bedrijven. Bovendien maken wij diverse relatiegeschenken. We hebben inmiddels een derde machine aangeschaft, zodat we melk, wit en puur kunnen maken.” 

Mariska beleeft veel plezier aan de introductie van Chocolade Compleet in hun bedrijf. “Klanten reageren enthousiast, de marges zijn goed en zelfs onze banketbakkers raken extra geïnspireerd. Zij willen niet achterblijven bij het chocoladesucces en leggen hun eigen lat nóg hoger.” Sjako onderschrijft dat. “Als je eenmaal zelf chocolade maakt, kun je daar in je bedrijf ontzettend veel voordeel mee behalen. Het brengt omzet in het laatje, maar het geeft ons ook als bedrijf een meerwaarde. We laten nog duidelijker zien dat we alles zelf maken. Ook de galetjes voor op ons gebak en allerlei soorten toppings produceren we inmiddels onder eigen dak.”

Hoewel zoon Sjoerd vier jaar geleden tot het bedrijf is toegetreden en opvolging dus lijkt verzekerd, heeft Sjako vooral voor zichzelf verbouwd. “Mijn uitgangspunt is altijd geweest dat ik producten van een hogere kwaliteit wil leveren. Ik wil nóg beter brood maken. Ik wist dat het kon en de praktijk bewijst het nu.” Kwaliteit staat voor hem bovenaan. “We doen er alles aan om onze processen te stroomlijnen en steeds efficiënter te werken. Maar je moét daarnaast bovenop je product blijven zitten. Kwaliteit is een voorwaarde.” Mocht hem in de toekomst een goede winkel worden aangeboden, dan denkt Sjako zeker over uitbreiding na. “Maar voorlopig zijn we vooral druk bezig de structuur van het bedrijf goed neer te zetten. Uitstekende producten ontwikkelen en veel service aan onze klant verlenen.” Hij lacht en rondt af. “Plannen genoeg! Nu nog de tijd om ze uit te voeren.”

Terug naar overzicht