WP Haton en Beko Techniek samenwerking optimaal

08 oktober 2018 |

Samenwerking WP Haton en Beko Techniek voor volledige ontzorging

Transparant serviceportaal

Servicemonteurs van Beko Techniek houden via iPads in een digitaal portaal de onderhoudshistorie bij van alle machines die Beko Techniek onderhoudt. Zo kan iedere monteur maar ook de klant zelf tot op het machinenummer nauwkeurig controleren wat de actuele status is. Bovendien wordt in dit portaal de volledige planning van al het machineonderhoud opgenomen. Mede hierdoor heeft WP Haton Beko Techniek het vertrouwen gegeven het volledige onderhoud van haar machines in het midden- en kleinbedrijf te verzorgen.

Het bedrijfspand van WP Haton in Panningen wordt in tweeën gedeeld door een grotendeels transparante toren, die een eveneens zeer transparante kantoortuin scheidt van de belevingsruimte met een ‘Breadlab’, waar alle WP Haton-machines staan opgesteld en waar (potentiële) klanten met hun eigen grondstoffen alle machinerie mogen komen testen. “Die transparante toren heeft een belangrijke achterliggende gedachte”, deelt Toin Sprenger, key accountmanager bij WP Haton. “We willen zicht hebben op de wereld om ons heen en ook constant aan die wereld worden herinnerd. Voorheen was WP Haton een productie georiënteerd bedrijf: we maakten deegverwerkingsmachines voor de bakkerijbranche en zochten daar vervolgens klanten voor. Vandaag de dag zijn we volledig marktgeoriënteerd: wat wil onze klant en hoe beweegt de markt? Wij maken onze machines tegenwoordig klantspecifiek.”



De huidige klantgerichtheid van WP Haton past bij een bedrijf als Beko Techniek, per slot van rekening onderdeel van een coöperatie. “Wij moéten wel klantgericht zijn, want onze klant is onze eigenaar”, lacht Richard Guldemundt, commercieel manager bij Beko Techniek. “Het DNA van onze bedrijven is hetzelfde. Bovendien is Beko Techniek al decennialang leverancier van A-merken. En WP Haton is een belangrijk A-merk.”

Private label
De samenwerking tussen Beko Techniek en WP Haton dateert uit 2004, al werd die toen niet aan de grote klok gehangen. “Beko Techniek is onder private label machines van WP Haton voor grootbroodproductie gaan verkopen”, verklapt Guldemundt. “Wij leverden dus apparatuur van WP Haton in een jasje van Beko. Die private labellijn voor grootbrood is door de jaren heen heel succesvol geworden.” Sprenger erkent dat het een bijzondere samenwerking was, ook voor WP Haton. “Feitelijk beconcurreerden wij ons eigen merk. Doordat Beko Techniek echter een groot deel van de ambachtelijke markt bedient, lag daar ook voor ons de kracht. Beko Techniek had andere klanten dan WP Haton en kocht machines per vijf stuks in. Hierdoor hadden zij voor ambachtelijke klanten altijd een machine op voorraad, terwijl een bestelling bij andere leveranciers wellicht maanden zou duren. Zo zijn onze bedrijven door die samenwerking beide sterker geworden.”
In 2012 wordt de private labellijn losgelaten. Beko Techniek levert nog wel machines van WP Haton, maar doet dat niet langer onder eigen naam. “Een kwestie van voortschrijdend inzicht”, aldus Sprenger. “Wij willen onze machines klantspecifiek maken. Daardoor paste de manier van inkopen door Beko Techniek niet meer bij ons productieproces. Samen hebben we besloten dat Beko Techniek voortaan weer onder de vlag van WP Haton zou leveren. Beko Techniek is het exclusieve verkoopkanaal voor het ambacht geworden.”

Onderhoud naar Beko Techniek
Sinds januari van dit jaar is de samenwerking tussen Beko Techniek en WP Haton opnieuw geïntensiveerd. “WP Haton richt zich meer op service in de industrie, door bijvoorbeeld digitale inspecties te verzorgen die met een strategisch advies voor hogere productiviteit zorgen. Hierdoor is het onderhoud van de machines binnen het midden- en kleinbedrijf nu volledig bij Beko Techniek ondergebracht. Met vijf servicevestigingen bieden wij een landelijke dekking en kunnen we al onze klanten een aanrijdtijd binnen twee uur garanderen”, aldus Guldemundt. “Beko Techniek heeft ons laten zien dat ze heel veel kennis en kunde in huis hebben”, vult Geert-Jan Heijl, servicemanager bij WP Haton, aan. “Daarmee hebben zij mijzelf én onze klanten op technisch niveau volledig overtuigd.”



Even wennen

Hoewel de samenwerking tussen beide bedrijven uitstekend is, is de overgang van het onderhoud naar Beko Techniek niet zonder slag of stoot verlopen. In de eerste plaats was het flink wennen voor de servicemonteurs van WP Haton. “Maar door goed uit te leggen dat we door de samenwerking gebruik kunnen maken van elkaars sterke kanten en bijvoorbeeld gezamenlijk een technische training te volgen waarin veel vakinhoudelijke kennis is uitgewisseld, is de samenwerking op gebied van kennis en op sociaal vlak een feit”, concludeert Ton Willems, servicemanager bij Beko Techniek. Alle monteurs zijn behouden, kennis wordt gedeeld en er wordt goed samengewerkt. We doen nu allemaal waarin we het beste zijn.”
Daarnaast moesten ook klanten soms wel even wennen aan de nieuwe situatie. “Er zijn bakkersbedrijven die al hun hele leven klant zijn bij WP Haton; soms gaat dat zelfs generaties terug. Zij wilden niet ineens met Beko Techniek zaken doen”, weet Heijl. “Vaak lagen de zorgen op servicegebied. Doordat Ton en ik samen de meest bezorgde klanten hebben bezocht, zijn kou en vooroordelen uit de lucht. Door veel tijd en energie te steken in het behoud van vertrouwen, borgen we de rijke historie die WP Haton met haar klanten heeft. Bovendien houden we door deze samenwerking de contacten, de service en het onderhoud optimaal. De servicemonteurs van Beko Techniek laten namelijk iedere dag opnieuw zien wat zij in huis hebben. De samenwerking tussen WP Haton en Beko Techniek betekent win-win-win: voor WP Haton, voor Beko Techniek en bovenal voor onze klanten. Bij Beko Techniek is het onderhoud van onze machines zonder meer in goede handen.”

Bekijk hier het originele artikel.

Bron: Bakkers in Bedrijf | tekst Linda van 't Land | foto's Koos Groenewold.

Terug naar overzicht