Beko Techniek is klaar voor de toekomst

15 mei 2017 |

Beko Techniek is klaar voor de toekomst
Er is de afgelopen periode het nodige veranderd bij Beko Techniek. Intern is bijvoorbeeld de organisatie herzien én er heeft een verbouwing plaatsgevonden. De reden: inspelen op groei, efficiëntieverbetering en voorbereid zijn op de toekomst. Wij spraken met Henk Elemans (Algemeen Directeur) en Richard Guldemundt (Commercieel Manager) over deze recente ontwikkelingen. “Door de groei die wij als Beko Techniek de afgelopen jaren hebben gerealiseerd, waren we genoodzaakt de organisatie aan te passen om verdere groei te bewerkstelligen en om aan de wensen van onze klanten te kunnen blijven voldoen”, zo horen wij onder meer van beide heren.

door Coen de Jager - NBT Magazine

Als we op bezoek zijn in Wijchen bij Beko Techniek is de verbouwing van het bedrijfspand in volle gang. De showroom is leeg en de vloer staat op het punt om vervangen te worden, maar verder is het ‘business as usual’. Toch is er veel veranderd in de afgelopen maanden, zo horen wij van Henk Elemans en Richard Guldemundt. “De organisatie zoals die voorheen stond kon onze orderverwerking niet meer aan. Dan moet je aanpassingen doorvoeren en dat hebben we dan ook gedaan. Daarnaast wilden we graag nog efficiënter werken en nog meer kwaliteit bieden richting klanten”, zo begint Henk Elemans.

Opsplitsing
“Daarom hebben we de organisatie herzien”, zo vervolgt hij. “We hebben bepaalde afdelingen opgesplitst. Een afdeling Operations is in het leven geroepen – waar Joost Schellingerhout verantwoordelijk voor is geworden – en daaronder valt de serviceafdeling, de logistieke planning van machines, gereedschappen en service. Ook de inkoop van onderdelen en bakkerijgereedschappen valt onder Operations. De inkoop van machines blijft de verantwoordelijkheid van de verkoopbinnendienst, omdat dat specifieke machine- en leverancierskennis vereist.” “De verkoopbinnendienst heeft een meer commerciële functie en is meer naar buiten gericht”, zo vult Richard Guldemundt Henk Elemans aan. “We willen graag dat onze binnendienst een verlengstuk van de buitendienst wordt. Alles met het oog op het optimaal ondersteunen van onze klanten en efficiënter werken.”

Groeipijn
De interne veranderingen zijn dus ingegeven door een duidelijke groei. “Je mag zeggen dat we wat groeipijn hebben gehad en een professionalisering van de organisatie was dan ook gewenst met het oog op de afhandeling van orders en de toekomst. We willen graag verder groeien en daar hoort een goede interne organisatie bij. Sec gezegd is het medewerkersbestand gegroeid en hebben we afdelingen gesplitst, om betere service en kwaliteit te garanderen.”

Online
Efficiency, verbetering van de interne processen, kwaliteit garanderen, service bieden: het zijn een aantal termen die gedurende ons gesprek met Henk en Richard meermaals voorbij komen en waarvan het belang steeds wordt benadrukt. “We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in het optimaliseren van alle processen. Niet alleen fysiek, maar ook digitaal. We hebben inmiddels een serviceportaal gecreëerd waarmee we Beko-leden en klanten kunnen ontzorgen. De website is recent helemaal vernieuwd en de uniformiteit in huisstijl van alle Beko-bedrijven is nu ook doorgevoerd op onze website. Ook de webshop zorgt voor een duidelijke toename in de omzet. We hebben vroeg ingezet op online kanalen en dat heeft ons geen windeieren gelegd, maar het is ook zaak om constant te blijven ontwikkelen op dat gebied.”

Digitalisering
Ook de servicemonteurs en buitendienstmedewerkers van Beko Techniek zijn klaar voor de toekomst. “We hebben hen uitgerust met een iPad waardoor ze ook op locatie digitaal kunnen werken. We hebben inhaalslagen gemaakt om het werk allemaal wat makkelijker te maken en ook hier heeft efficiënt werken een belangrijke rol. Digitalisering betekent trouwens ook dat we servicecontracten inzichtelijk maken in het serviceportaal. Wanneer is onderhoud gepleegd en wat is er per machine gebeurd? Dit is een extra service die wij onze klanten bieden. ”

Verbreding
Als we vragen naar ontwikkelingen waar Beko Techniek zich op gaat richten, komt brancheverbreding naar voren. “We hebben vanzelfsprekend een hele duidelijke focus op de bakkersbranche en willen onze leden en klanten daar zo goed mogelijk ontzorgen, maar omdat we ook inzetten op groei, kijken we naar andere markten om ons zeer uitgebreide assortiment aan te bieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de ‘out of home’-markt, maar ook het buitenland is een interessante stap voor ons. We hebben al eerder grotere projecten in Aruba en Suriname gerealiseerd, maar ook in België hebben we voet aan de grond. De contacten zijn dus al aanwezig. Verder zijn de retail en de horeca markten waar we ons met succes in begeven. Nieuwe markten benaderen is mooi, maar dat moet ook te behappen zijn. Vandaar alle veranderingen zoals die de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden”, aldus Henk.

Beko-bedrijven

Als onderdeel van Beko Coöperatie is Beko Techniek natuurlijk in staat om samen met de andere Beko-bedrijven een compleet aanbod van A tot Z aan te bieden. Samenwerking tussen de verschillende Beko-bedrijven is de laatste jaren intensiever geworden en ook de komende jaren een essentieel onderdeel van de strategie. Henk: “Zo hebben we inmiddels een gezamenlijk CRM voor alle Beko-bedrijven, zodat we informatie kunnen delen op klantniveau. Doordat we een totaalaanbieder zijn creëren we een toegevoegde waarde voor onze klanten. Kijk bijvoorbeeld naar de gezamenlijke concepten die we hebben, zoals Bakery Market en Chocolade Compleet, waar wij de machines, gereedschappen en andere benodigdheden voor leveren.” Elk Beko-bedrijf brengt een eigen expertise in binnen ieder Beko-concept.

“We merken gewoon een duidelijke verbetering in de markt en meer bereidheid om te investeren”, zo vult Richard aan. “Het zijn zware tijden geweest, maar de weg naar boven is ingeslagen. Om in te spelen op deze ontwikkelingen, zijn de veranderingen doorgevoerd en is de organisatie weer professioneler geworden. We zijn klaar voor de toekomst.”

(bron: NBT Magazine 12 mei 2017 – redactie Coen de Jager – beeld NBT Magazine en Beko Techniek)

Terug naar overzicht